MUNI – Den otevřených dveří

6. února 2016 v 10:08 | Jana |  Ze života
Doufám, že tento článek nenajde nikdo MU kovaný a nevyloučí mne ze studia.

Jak praví nadpis, dnes se na Masarykově univerzitě koná den otevřených dveří. Veliká událost pro uchazeče o studium na této věhlasné univerzitě. Jak to vidím já?

Masarykova univerzita (MU) již není, co bývala. Kdysi to byla vážně elitní škola a mít titul z kterékoliv její fakulty - to bylo něco! Dnes? Studujete fildu (FF, filosofická fakulta)? Hranolkárnu (FSS, fakulta sociálních studií)? Nebo blbý pajdák (PdF, pedagogická fakulta)? Tak se tím ani nechlubte. 90% lidí (jo, počítám se mezi ně a možná to v článku i vysvětlím…) vám položí jednu zásadní otázku, na kterou nebudete umět odpovědět - Co s tím budeš jako dělat?

Tuto otázku jsem položila i na FB pod jedno přiznání studentů MU. A hned se do mne pustili právě hranolkáři a pajdáci a spol. Já se ovšem vůbec nestydím za názor, že zrovna tyto tři fakulty jsou na houby. Ještě fakulta informatiky je na nic (k čemu je vám teorie, když prakticky jste na nic?), tu jsem opomněla. Všimněte si, že píši fakulty ne obory. Všechny fakulty disponují obory více užitečnými a méně užitečnými. No a na těchto se sešlo prostě více neužitečných. A to natolik, že kdyby sloučili FF, FSS a PdF - skoro nikdo to nepozná. Možná tak kasa univerzity, protože jinak si nedovedu představit, proč je tolik studentů…

Měla jsem možnost zapsat si pár předmětů (přesně dva, tedy pár) jak na FF tak na FSS. Na FF to byla latina a znaková řeč. Byly více než zajímavé a bylo obtížné je dokončit. Na FSS to byla ekologie a ekonomie s ohledem na environmentalistiku (celkem se hodí k chemii jako praktický pohled na věc - to jsem si myslela). Oba dva předměty byly tak snadné, že to ani snadnější být nemohlo. Co víc - ekologii učit tak super chlap z Mendelky, že jsem na hodiny vstávala ráda a těšila se na poznávání zrníček.

Zapsala jsem si tedy ke svým předmětům i předměty další a můžete si povšimnout, že se mi hodily všechny pro moji pedagogickou kariéru. Z toho jsem usoudila, že tyhle ekologické věci patří na Mendelku, ekonomie na ekonomickou fakultu a že důležité obory FSS a FF ( to je třeba psychologie a archeologie) by klidně mohly být vyučovány na jedné fakultě a proč zrovna ne na pedagogické, neboť psychologii tam potřebujeme. A kdo má problém s archeologií na pajdáku, klidně jej šoupnu na přírodovědu, neboť tam se to hodí také. Tímto se rovnou omlouvám Poppy, ale tvůj obor bych také šoupla na pajdák …

A k pedagogice. Hodně lidí praví, že na pajdáku to stojí za houby a že ředitelé přijmou spíše člověka z fildy než z pajdáku. Což mi hlava nebere. Proč si tedy zapisuji šílené množství předmětů na pajdáku, když si to můžu jít odkroutit jinam? A jak můžou mít na fildě tu samou kvalitu informací, když tam učí lidi z fildy a ne učitelé z praxe? Studuji učitelství pro první stupeň ZŠ. Když dostuduji, bude ze mne Mgr. Po pěti letech dřiny s 15 předměty na semestr oni dají přednost nějakému fildaři pochybnému? Ano, je to i o praxi a o přístupu ke studiu a k práci a … Ve většině předmětů mne vyučují lidé, kteří zůstávají v kontaktu s praxí (rozuměj učí na základkách nebo s nimi jsou v kontaktu skrze své studenty) - není tohle více než pouhopouhá teorie?

Záměrně jsem odstranila známkové hodnocení :) Nemusíte znát jak moc velký šprt bez taháků jsem :)

Najdou se výjimky. Třeba informační technologie. Splnit tento předmět lze pouze se štěstím a hooodně kvalitním tahákem. Nepoužívám taháky, buď umím nebo neumím. Ale tento předmět se mnou dělat princ po telefonu. Pokud by měl někdo zájem, klidně mu zašlu pdf soubor s cvičným testem, aby viděl, co za zrůdnosti to obsahuje a jak neprakticky a neodborně je na problematiku pohlíženo (něco obdobného jsem psala i v předmětové anketě - hle, anonymita je fuč). Je to předmět, kvůli kterému studenti píší petice, neboť mnoho z nich na něm vyletělo - přitom je to snůška neužitečných nesmyslů. Zbytek předmětů je ovšem potřebný a víceméně mám výhrady jen k tomu, jak je který předmět ohodnocen a jak který učitel bazíruje na znalostech - ale tak to se najde i na PF či PřF (právnická a přírodovědná fakulta).



Čeho chci tímto článkem dosáhnout? Lidičky, než půjdete na vysokou, uvědomte si, zda vážně titul k výkonu svého vysněného povolání potřebujete. Zda to, co chcete dělat, nezískáte snáze s praxí než s titulem. Já se pajdáku nezastávám, mnoho kombinací oborů je k ničemu a mnoho lidí tu chodí jen pro to, aby měli titul nebo nemuseli do práce ... Kdybych nechtěla kdy učit, raději bych si spořila na důchod. Budu ráda za jakékoliv připomínky k článku a úplně nejvíce vděčná budu za odpověď na otázku:


 


Komentáře

1 Poppy Poppy | E-mail | Web | 6. února 2016 v 10:22 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím, ale musím se tu obhájit, protože já zrovna spadám do té kategorie "musí tuhle debilní školu dodělat, aby pak mohla dělat svou vysněnou práci". Jo, studuju na FF a jo, můj obor se i názvově rozhodně víc hodí na pajdák. A jo, do praxe se tam bohužel nenaučím vůbec nic důležitého. A kdybych těch pět let místo studia pracovala a učila se praxí, vím toho milionkrát víc než teď. Bohužel zákony jsou takové, že musím mít minimálně Bc. vzdělání, abych v tomto oboru mohla pracovat. Bc. už sice mám a do nMgr. jsem se musela vážně hrozně nutit, tak sama vím, že jestli Mgr budu mít, může mi to pomoci při postupu v kariéře... Naštěstí u Mgr můžu chodit už jen dálkově a tak mi zbývá spoustu volného času na mou milovanou práci, kterou konečně s titulem Bc můžu dělat <3

2 Jana Jana | E-mail | Web | 6. února 2016 v 10:26 | Reagovat

[1]: No ale proč studuješ pajdákovksý obor na fildě? kvůli andragogice? To bych chápala, tak na PdF je nic moc, když jsou tam učitelé od dětí :)

3 Poppy Poppy | E-mail | Web | 6. února 2016 v 10:29 | Reagovat

[2]: Protože mě zaujal název bc. studia, slibovala jsem si od něj přesně to, co jsem chtěla dělat. no a pak jsem prostě šla na navazující studium (protože mě vzali díky státnicím bez přijímaček)

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 6. února 2016 v 10:35 | Reagovat

Osobně znám jen dvě holky, co se vydaly do pedagogiky, a obě studovaly pedárnu teda. Ale filda je vůbec takovej... je tam jenom minimum oborů, co chápu, ale většinou nepobírám, proč tam ty lidi chodí. Kamarádka studuje jeden takovej "obor" na fildě, píše už bakalářku (po stejné době studia, jako já dodělávám magistra s ročním prodloužením, takže jí to trvá dvakrát takovou dobu, za jak dlouho je hotový bakalář) a pořád nemá tušení, co s tím bude dělat. Být na její místě, tak teď se asi poohlídnu po podmínkách za kterých bych mohla jít učit a jdu s tím učit, ale ona není ten typ, co by zvládl předstupit před třídu. Ten obor, co dělá, by přitom klidně vůbec nemusel existovat, zvlášť když je na každý škole, kde je filda. Vidím to asi jako ty, že užitečný obory se z ní dají podřadit jinam a zbytek je na nic.

5 Grumpy Grumpy | Web | 6. února 2016 v 10:59 | Reagovat

A co historie? Egyptologie? Co jazyky a překladatelství? To všechno se na FF učí na vysoké úrovni a zbytečné mi to fakt nepřijde.

6 Pufflie Pufflie | E-mail | Web | 6. února 2016 v 11:13 | Reagovat

Já zamýšlím studovat na FSS nebo FF... :D Buď Žurnalistiku a mediální studia v kombinaci s politologií nebo psychologií (ok, mám cca 20 dní na to, abych se rozhodla :D) nebo KISK. Naopak teď slýchám, že MUNI spíše "roste" a získává navrch oproti Karlovce...

No,s tou pedagogikou je to zvláštní. Celej ten systém je postavenej na hlavu. Dříve jsem to chtěla také studovat (a pořád se mě ta myšlenka drží), ale když to okolo vidím... Takovéto "Hm, nedostala jsem se na medinu, tak půjdu na pedák". Mám pocit, že 90% to studuje jen proto, že se jinam nedostali. A takovýhle učitelé mají pak učit?

Právě proto, že je pedák pro mnoho lidí jen záchranou (což mě hrozně štve a mrzí), a je nejspíš jednoduché se tam dostat, nemá absolvent takovou váhu. A právě proto třeba vezmou raděj někoho z fildy, protože jsou přesvědčeni o tom, že na fildu se kde kdo nedostane...

7 .bs. .bs. | Web | 6. února 2016 v 11:44 | Reagovat

Na FI jsem byla v úterý na DOD. Zajímavá a pěkná škola, ale právě od pár studentů co tam jsou jsem slyšela, že to je prestižní a docela i těžká škola.

8 Opica Opica | Web | 6. února 2016 v 13:08 | Reagovat

Taky jsem nad tím přemýšlela. Proč se třeba hojně studují cizí jazyky jako takové, bez tlumočnictví, učitelství nebo překladatelství? Ale jinak Masárna jako taková je ještě hodně v pohodě, spíš máme v Česku přebytek no name-no idea vysokých škol, nad jejichž existencí člověk občas jen zakroutí hlavou. MU patří aspoň do první ligy, když už nic jiného.

9 Jana Jana | E-mail | Web | 6. února 2016 v 13:29 | Reagovat

[5]: Historii bych šoupla pod pajdák či učitelství, aby dějepisáři byli opravdoví nadšenci. Egyptologie, no ... To bych dala jako nádstavbu, na co to mít jako celý obor - cca 10-20 lidí se stejným zaměření, když jich není tolik potřeba?

10 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 6. února 2016 v 13:30 | Reagovat

Otázka mimo téma článku, ale google mi s tím už delší dobu neporadil :)

Máte ve studijním plánu povinný předměty zaměřený na inkluzi?

[3]: Asi je to i otázka na Poppy?

11 Štěpánka Štěpánka | Web | 6. února 2016 v 13:59 | Reagovat

Fildu bych nerušila, už z historického hlediska má své opodstatnění. Také mám spolužáka, který dělá bakaláře 5 let, možná ho bude dělat 6; a který neví, co pak bude chtít dělat. Na druhou stranu mám i spolužáka, který dělá magistra na právech 5 let, a rovněž neví, co pak bude chtít dělat. Všechno je vždy i o lidech, ne jen o té škole.

K diskusi PdF/odborná fakulta s učitelským minimem/odborná fakulta se zaměřením na vzdělávání pro střední školy: Nikdy bych nevzala na 1. stupeň ZŠ nikoho, kdo PdF nemá, už kvůli psychologii a přístupu celkově. Na druhou stranu, my jsme na gymnáziu měli mnohem raději právě ty učitele, kteří NEMĚLI PdF, právě proto, že měli širší spektrum vědomostí ve svém oboru. Jistě, je to i o lidech samých, ale i úroveň příjmaček na PřF a PdF je tak trochu někde jinde.

12 Jana Jana | E-mail | Web | 6. února 2016 v 14:10 | Reagovat

[11]: Gymnázium snad ještě pořád je o lidech, kteří i když nechtějí tak vlastně chtějí vědět více - tam proti učitelům bez odborného zaměření plného pedagogiky a psychologie nic nemám. Ovšem standardní ZŠ musí být i pro učitele se znalostmi poruch chování a pozornosti dosti velikým oříškem. Ale ano, všechno je jen o lidech.

[10]: To by jsi chtěla něco potřebného a užitečného :) Každopádně jsem našla alespoň tohle - volitelný předmět http://is.muni.cz/predmet/?kod=ZS1MK_IVPV

13 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 6. února 2016 v 15:19 | Reagovat

[11]: Jenže pořád je celkem rozdíl v tom, že když se zeptáš někoho, kdo studuje práva, co s tím může dělat (i když sám se třeba pro nic ještě nerozhodl), tak ti vyjmenuje spoustu konkrétních možností, co může být po právech, pokud chce zůstat v oboru. Když se zeptám někoho, kdo studuje bohemistiku nebo angličtinu a nic k tomu, co s tím může dělat a na co to připraví, tak krčí rameny a nakonec přizná, že na nic důležitýho a na všechno, co ji napadá, radši přijmou lidi z jiných oborů nebo s širším záběrem. To je zrovna případ já x ta zmíněná kamarádka, která nejdřív zkoušela samotnou angličtinu a pak přešla na bohemistiku a je jí to na nic.

14 Malé kotě Malé kotě | Web | 6. února 2016 v 19:05 | Reagovat

"Ještě fakulta informatiky je na nic."
Děvče, ty jsi fakt hrozně mimo :D. Velké procento lidí nemá z FI nemá problém si najít dobře placenou práci i bez vedlejší praxe, čímpak to asi bude?:D (Nemluvě o tom, že šťastlivci dělají projekty už během studia a vydělávají, kdežto ty tu brečíš na blogu.) Ty s pajdákem budeš mít dvacku (pokud budeš mít štěstí), ale není se čemu divit. FI je daleko těžší než celej pajdák dohromady. A když je FI tak na nic, vypni hned pc, nepoužívej prakticky nic, co je na elektřinu, dneska bez "ajťáků" pomalu nepřežiješ, takže tak. No, je vidět, že to píše někdo, kdo o všem plno ví, protože používá počítač a blog a všechno je tak jednoduché jako psát na blog a mít fejsbuk :D:D.

Z tebe tedy bude dobrá učitelka... Budeš učit děti závidět lidem, kteří "vystudovali blbou a nepotřebnou fildu" a přitom ti vyfoukli lepší job před nosem? Filda je daleko náročnější než PdF (ne, nejsem na fildě, ale mám tam známé a byl jsem se tam dívat), pokrývá daleko víc informací, i když má za semestr třeba jen 8-10 předmětů a ne 15. PdF dělá moje ne příliš chytrá rodinná známá a stíhá u toho i pravidelně pracovat v týdnu. Pak mám trochu chytřejší kamarádku na fildě na "oboru k ničemu" (je to jeden z méně používaných jazyků), který je ale jediný svého druhu v Brně, a je ráda, že si najde čas na brigádu o víkendu. Řekl bych, že to už o něčem vypovídá, když takových lidí znáš i víc ;).

Když ti to tak vadí a jsi podle svého názoru tak do nebes chytrá, že se na škole v podstatě nudíš, nestuduj pajdák a běž na něco náročnějšího a následně lépe placeného - dobře pro tebe, usmrkance můžeš učit i bez pedf, jak sama píšeš. Pak tady totiž nebudeš muset brečet nad tím, jak je to všechno lehoučké a všechno jde do prdele. (Na FI bys třeba bez tak nepřežila semestr...)

Celá muni je propojená, na spoustě fakult se některé obory prostě prolínají, jsou podobné. Ale taky díky tomu máme možnost většího výběru předmětů, což je podle mě super, daleko lepší než mít rozvrh pomalu jak na střední. A jo, všude se třeba najde obor, který je podle tebe "k ničemu", ale každý, kdo o to fakt stojí, si najde to svoje a třeba se mu i v práci v oboru bude líbit. Kdežto ty budeš zapškle učit malý děcka s tím, že život není fér. S tím se ale prostě musíš smířit. Další věc - starej se o sebe, ne o to, co studuje někdo, koho snad ani neznáš. Je to na hlavu. Je to jako cpát se do soukromí cizích lidí. Dost nevyspělé. Je tvůj problém, že někdo z "oboru k ničemu" má malé uplatnění? Není. Řekl bych, že člověk, který má věk vysokoškoláka, by tohle mohl chápat a praktikovat :D.

A vůbec, když ti přijde celá MU tak horší než byla, už to není tak skvělá škola a blablabla, uvědom si jednu věc - třeba za doby našich rodičů ani neměl každý "elitní" maturitu jak dneska. Dneska má maturitu fakt kdekterý debil, který pomalu neumí napočítat do pěti. Primitivní maturitu z matematiky neudělá nevimkolik procent lidí, dvacet knih za čtyři roky přečte jeden ze sta lidí. Celé školství a generace jistým způsobem degradují, ne jen vysoká škola (mám za to, že muni spíš oproti některým jiným prosperuje i na to, co máme za dobu), akorát dneska je i daleko víc "zbytečných" pozic po vystudování "zbytečných oborů".

Jako bonus: když máš takový názor na školu, vůbec bys na ni neměla chodit a měla bys uvolnit místo lidem, kteří opravdu studovat chtějí bez ohledu na to, jak je někdo škatulkuje. Nejen pro "kariéru" (lol, kariéra z pajdáku, to je funny af), ale hlavně i pro svůj osobní rozvoj.

(Jo, a tento komentář napsal člověk, který na muni nestuduje, studuje si svůj obor, který má lepší uplatnění než pajdák a na muni se teprve možná bude hlásit na druhý obor, který chce od nepaměti dělat ;), aby to nevypadalo, že jsem ublíženec z FF nebo FSS, protože fakt nejsem.)

15 Malé kotě Malé kotě | Web | 6. února 2016 v 19:10 | Reagovat

[13]: A je tvoje věc, jestli bude mít kamarádka uplatnění? Je to její život, ona si ho řídí, ona za sebe dělá rozhodnutí, je to dospělá a svéprávná osoba. Není vůbec tvoje věc, jestli bude profi ajťačka nebo obracečka burgerů. Práci nějakou si sežene, i když bude mimo obor nebo bude třeba manuální. Může studovat proto, že ji ten obor naplňuje a baví, ale to nechápou lidé, kteří se honí za šesticifrovým platem a nedokážou se spokojit s nějakým průměrem, co se týče materiálna. (Je to dost idealistické, já takový životní styl taky moc nemusím, ale jsou takoví lidé.)

16 Poppy Poppy | E-mail | Web | 6. února 2016 v 19:37 | Reagovat

[10]: Ne, nemáme, protože to je až moc konkrétní a užitečné téma. My se učíme samé teorie, které vymysleli lidé, kteří praxi neviděli ani z vlaku a ještě to bylo tak před 100-50 lety :/ Jediné užitečné předměty jsou bohužel jen od externistů, kteří nám vykládají jak to mají oni v praxi, což je super, ale takových předmětů je neskutečně málo. Jak říkám, kdybych místo školy radši pracovala, vím toho asi tak milionkrát víc. Teď v obou pracích co mám do sebe nasávám informace jako houba a hrozně to miluju :) Zaprvé tím, že tu činnost vůbec vykonávám, zadruhé tím že mi toho spoustu řeknou kolegové a nadřízení a za třetí tím, že mě i odkážou na kvalitní literaturu.

17 Miloš Miloš | Web | 6. února 2016 v 20:41 | Reagovat

Absolventi filozofických fakult budou mít vždy větší renomé než z pedagogických, protože mohou učit na středních školách, ale z pedagogických jen na ZŠ. Pedagogické fakulty dokonce dlouho byly jen čtyřleté a očividně tak jednodušší.

Brno je dnes nejvýznamnějším českým městem v oboru informatiky, velká centra vývoje zde mají např. Red Hat, NetSuite, a je to právě díky kvalitním fakultám. Více např. v http://archiv.ihned.cz/c1-64848620-brno-je-mesto-vedy-a-inovaci-na-jihu-moravy-se-dari-hlavne-softwarovym-firmam

18 Jana Jana | E-mail | Web | 6. února 2016 v 21:22 | Reagovat

[14]: v prvním odstavci mi das za pravdu (IT job si najdeš i bez vysoke), a pak mne kritizujes za to, že tvrdím, že je fakulta IT na MUNI zbytečná (má chyba,ze jsem nezminula, že zbytečna oproti FIT VUT-je moc teoreticka) :)

19 Malé kotě Malé kotě | Web | 6. února 2016 v 22:59 | Reagovat

[18]: Ne, napsal jsem, že ajťáci z FI si najdou práci ve smyslu hned po škole bez jakékoliv praxe mimo školu (prostě berou hned absolventy a mají úspěch, FI je prostě špička, ať si myslíš co chceš, takže psát vůbec něco ve smyslu, že je zbytečná je jak kálet mimo mísu). Mám tam akorát překlep, za to se omlouvám, mohlo to způsobit nedorozumění, ve spěchu může uletět každý. Hlavně, když se rozčílí nad takovýmto článkem, se kterým nemůže absolutně souhlasit, protože je zcestný.

Ale lidi z FI z toho mají prdel, byl jsem tam, když jeden z přednášejících pronesl něco takového: "Na VUT se dělá přítomnost, na FI muni se dělá budoucnost a na *třetí nejmenované univerzitě* si myslí, že je počítače kopnou."

Tolik k tomu, že je teoretická - teorie dělá budoucnost, ne praxe. Nemůžeš něco testovat jenom tak bez znalostí, protože by to nemělo efekt, to je snad jasný proboha. Jakmile člověk v určitých oblastech ovládá teorii, praxe pro něj není takový problém. Navíc FI má cvika, má je velmi poctivá, mají později super profilaci, ale to jako studenka absolutně jiné fakulty asi nemůžeš chápat, ačkoliv je to zvláštní, spousta ostatních lidí tomu rozumí.

Každopádně je zajímavé, že jsem dostal jen strohou odpověď k jednomu z bodů, který vlastně nebyl ani až tak podstatný. Je tedy vidět, že mám jinak nejspíše pravdu. To je milé, minimálně pro mě.

20 Jana Jana | E-mail | Web | 6. února 2016 v 23:43 | Reagovat

[19]: Mno, reagovala jsem na telefonu od stolu s deskovkama, takže jsi-li zklamán strohostí, omlouvám se.

Vyjádřím se k informatice. Pracovala jsem rok v inovační firmě, kde šlo především o to, co ti kluci (omlouvám se, holky tam nebyly) umí. Taktéž můj partner pokud vybírá někoho do práce, kouká na to, co umí. Bohužel z praxe tedy znám spíše lidi, kteří jsou z MUNI a houby umí. pokud to někoho uráží ... Tak si má najít praxi a makat na sobě mimo hospodu či PC hry :) Bagatelizuji záměrně.

K fildě - neříkám, že není náročná. Říkám, že má obory, které jsou k ničemu. tedy pokud působím dojmem, že shazuji fakultu a ne obory, tak jsem to napsala zle a měla bych uvažovat o nápravě, ale nemyslím si.

Prosím, vykopíruj mi zde pasáž, ze které cítíš, že se ve škole nudím. zdaleka se nenudím a jsem ráda, že stíhám, co stíhat mám.

Celkově tvůj komentář beru jako nevyspělé pojmutí mého osobního názoru.Jako dost mne baví to, že jsem zapšklá a závídím a že život není fér. Já si vlastně stýskám jen nad tím, že je moc studentů a berou a místo těm, kteří něco chtějí v tom či oném oboru dělat a kvůli čemuž je potom hodnocení testem abcd a ne ústní zkouškou. Ale mám pocit, že to jsi v komentáři zmiňoval i ty.

Trošku mne zamrzelo tvoje shození kariéry na pedagogice. Kariéra je subjektivní pojem pro každého z nás a pokud ty zhazuješ tohle - nechováš se o nic lépe než já, když slučuji fakulty :)

A k poslednímu odstavci? Pokud zvládáš studovat dvě školy, tak snad aspoň studuješ řádně a jsi rád, že tě živí rodiče nebo někdo další, neboť předpokládám, že při opravdu zodpovědném a perspektivním studiu dvou oborů je zvládání brigády velice náročné.

Svůj článek za zcestný nepovažuji.

21 Master J Master J | 6. února 2016 v 23:44 | Reagovat

[19]: Lol. Prej FIMUNI špička. Jelikož jsem nabíral několik zaměstnanců do SW firmy, tak vím, že MUNI studenti programovali tak leda cvika v Haskellu a rozplývají se nad tím, jak je Smalltalk dokonalý jazyk.

Ale praktické znalosti práce v týmu, programování a řešení problémů nikde. Zlaté FIT VUTBR oproti tomu.

22 Jana Jana | E-mail | Web | 6. února 2016 v 23:47 | Reagovat

[17]: Ano, o tom nepochybuji, jen jsem v článku prostě nenapsala, že srovnávám FI MU a FIT VUT - ne jen podle partnera, le spíše z praxe v laboratoři, kde jsem pracovala. pak bych mohla vzít v potaz i  pražskou vysokou, ale tam znám jen aerodynamiku a nedovolím si srovnávat studenty.

A co se týká učitelů - víš, já nevím jaké přesně mají studijní osnovy, ale nemyslím si, že by tě na fildě připravili na učitelství matematiky nebo chemie lépe než na pedagogice. A pokud tohle dělají na přírodovědě, je vůbec pedagogická fakulta potřebná? proč tedy nezrušit i ji - nejsem proti. vadí mi tolik fakult a tolik lidí, kvůli kterým nemohu diskutovat nad zkouškou jako tomu bývalo kdysi :)

23 Malé kotě Malé kotě | Web | 7. února 2016 v 10:36 | Reagovat

[20]: Samozřejmě jsou vždy lidi, co během studia tak tak prolezou s hlavou v lihu, ale jsou i lidi, kteří jdou z Brna do Silicon Valley, to už záleží na kusech, ne na fakultě. Obě fakulty jsou dobré, vut je víc praktické, ale to obecně, nejen informatika. Nevidím ale nic špatného na průpravě studentů pro budoucnost a podle veškerých průzkumů mi nepřijde, že by na tom byli tak zle, kdyby byli, určitě by si na tom někteří zákeřní publicisté už dávno smlsli. Asi se do vaší firmy hlásily ty horší kusy, to se stává.

K fildě, ano, jsou tam "zbytečné obory", ale taky jsem napsal, že každé zboží si najde svého kupce! A je to jejich věc, jestli si studují mrtvé obory nebo ne. Stejně pak část z nich skončí třeba ve fabrice vedle lidí s pouze ukončenou zš, ale je to jejich život, ne tvůj. Když je to baví, tak ať, zas je to zbavení se části konkurence třeba na tvém oboru, ne? :D
K věci stýskání si...Když to uvedeme na příkladě (brát s nadsázkou), tak na pajdáku se lidi učí, jak naučit děti počítat do pěti. Na fildě tě naučí celou teorii čísel. Kdo je pak větší odborník a ví, která bije? No jo, pobuda z fildy. (Ne úplně korektní příklad, ale snad posloužil dobře.)

Hele, prakticky neznám člověka, který vy měl 17 předmětů za semestr a prošel takhle v pohodičce, jak to prezentuješ. To je dostatečný k tomu, abych vyvodil, že pajdák je lehárna a každý průměrně inteligentní člověk má vedle toho i dostatek času na jakýkoliv společenský život zahrnující vztah, kamarády, koníčky. Plus nikdo tě nenutí si zapsat 37305 předmětů a pak z toho mít hlavu jak pátrací balón a nestíhat.

No tak bohužel - dneska je plno lidí, je to konkurence jako prase, musíš mít ostré lokty. Tak se dneska hraje. Když budeš fňukat nad tím, že na tvoje místo má nárok další stovka lidí, ale neprosadíš se, máš smůlu. Na škole i v práci. S tím nic neuděláš. Konkurence je ale zdravá, vykřesě z lidí nejvíc. Neříkám, že mi to vyhovuje, ale naučil jsem se s tím žít a chápu, že během několika příštích let se tím nic nezmění. A navíc, vždy ten, kdo bude mít opravdu zájem o obor, bude dělat víc než někdo, kdo to bude studovat, protože ho jinde nechtějí. A takový člověk je perspektivnější, lákavější. Přijde mi to jako fňuk nad tím, že to prostě neumím rozrazit a ukázat, co sakra umím.
Uznávám, mohl jsem být mírnější, ale neměl jsem den (taky jsem jenom člověk :)) a pak ještě číst o tom, jak jde MU do háje? Promiň, tak ji fakt nestuduj. Běž jinam, Brno není jediné univerzitní město. Třeba najdeš lepší vysokou.

Neshazuji, vycházím z toho, jak to reálně je. Fajn, máš mgr z učitelství zš nebo co to tam mají. A co pak? 1) jsi ráda, že najdeš práci někde ve škole..2) jsi na té škole x let, pokud tě nevyhodí...3) pokud tě vyhodí, jdeš na jinou základku...4) life is over...
Lidi z pedf nemají moc velkou možnost kariérního růstu proti učitelům z fildy, protože ti mohou být v případě třeba jazyka odborníky a jazykovědci, nemusí výhradně učit, mohou mít výzkumy atd atd, na což mají průpravu. Ne, nejsou to pedagogové, ale u učení jde hlavně o to, aby tomu člověk dobře rozuměl a uměl to i podat děckám, ne?
Z pedf budeš prakticky vždy jen učitelka v nižších ročnících. Nikam nerosteš, pokud na tom nemáš opravdu enormní zájem. Jinak si neumím vysvětlit, že velké množství učitelek učí i tři generace rodiny na jedné zš. Tolik ke kariéře.

Ano, mám přítele, který mě momentálně živí, ale za zhruba dva a půl roku už budu schopný také pracovat na částečný úvazek nebo brigádně při dalším denním studiu vš. Nevyhýbám se tomu. Ale mně to studium k něčemu reálně bude, pokud najdu práci v oboru. Budu pak soběstačný. Z učitelského platu se ti ale bude vyžívat blbě, pokud by ses s přítelem někdy rozešla. (Ne, nepřeju ti to, beru to z praktického hlediska - stát se může vše. Vypadá to, že studuješ s tím, že nikdy nebudeš žít sama nebo nedej bože sama s dítětem.)

[21]: To mě mrzí, ale působí to jako z roku 123, dnes se na fi muni učí normálně C, python, Java, jazyky, které rozhodně mrtvé nejsou. Jo, je tam něco málo z toho archaického, ale tak velké množství toho není. Jak jsem psal, asi špatné kusy.

24 Jana Jana | E-mail | Web | 7. února 2016 v 12:49 | Reagovat

[23]: Mno, já nemám řešit ostatní a ty řešíš mne :) Úsměvné. Z toho, co píšeš, jde vidět, že jsme oba dva rozdílné bytosti, s rozdílnými prioritami a každému jde v životě o něco jiného :)

Jediné, na čem se shodneme je to, že  se neshodneme :)

25 :-) :-) | 7. února 2016 v 13:09 | Reagovat

[6]: Jejej, já to měla úplně stejně. Nyní studuji na KISKu a prostě ♥. Na žurnalistiku bych se už nikdy nehlásila. :-)

26 Štěpánka Štěpánka | Web | 7. února 2016 v 16:16 | Reagovat

[13]: Ano, vyjmenuje, ale čím širší ten "obor" je, tím více věcí se v něm dá dělat. Což co si budeme povídat, práva i ekonomka takovou školou jsou.
Mám spolužáky z FF, kteří mají práci v oboru. Mám spolužáka na FF, který chce jít po dokončení latiny a bohemistiky učit na gympl.

27 Van Vendy Van Vendy | Web | 9. února 2016 v 21:31 | Reagovat

Tady jsem mimo mísu, ale koukám že v komentářích to je pěkně ostrý. Neukousněte si hlavy. Malé kotě, uber, tady ostré lokty nepotřebuješ. Vyčítáš autorce, že se trefuje do vysokých škol a sám se trefuješ do autorky. Stačí prostě říct, že věci nejsou tak jednoduchý, jak se možná zdají, navíc autorka sama říká že nejde o celkový pohled, ale o pohled na některé z předmětů. :-?

28 Anička Anička | Web | 12. února 2016 v 21:48 | Reagovat

Ahoj, já jsem absolvent FF MUNI a studium mě bavilo. To byl hlavní důvod, proč jsem na VŠ šla. Mají tam velký výběr předmětů. Jasně, ne všechny jsem měla ráda, ale celkově jsem si to moc užila. S tím, jak to využiju v praxi, to je horší. Nad tím jsem vůbec nepřemýšlela. Ale vlastně mě to nijak netrápilo. Na učitelku bych nikdy nešla.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama